Μάρκετινγκ Καινοτομίας και Υψηλής Τεχνολογίας
- Περιγραφή
Το περιβάλλον των αγορών της υψηλής τεχνολογίας, είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την καινοτομία και έχει χαρακτηριστεί ως άκρως ανταγωνιστικό, δύσβατο, τρικυμιώδες, εξαιρετικά ανταγωνιστικό, δυναμικό, ρευστό, ασταθές και ευμετάβλητο εξαιτίας της ύπαρξης υψηλού επιπέδου αβεβαιότητας. Η διττή σχέση μεταξύ εξειδίκευσης και ολοκλήρωσης, αλλά και το ιδιόμορφο καθεστώς μεταξύ καινοτομίας και διατηρήσιμου ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος, μεταξύ ενός πλήθους άλλων εγγενών χαρακτηριστικών, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη διαφορετικής αντιμετώπισης. Η δημιουργία νέων προϊόντων και καινοτομιών, αποκτά ακόμα πιο καταλυτικό ρόλο στην μακροχρόνια επιβίωση και κερδοφορία των οργανισμών οι οποίες παράγουν τεχνολογία. Συνεπώς, η διαδικασία λήψης αποφάσεων και εφαρμογής των μηχανισμών και εργαλείων που βρίσκονται στη «φαρέτρα» του Μάρκετινγκ δυσχεραίνεται τόσο σε στρατηγικό όσο και σε τακτικό επίπεδο, και καθίσταται ταυτόχρονα πιο σύνθετη αλλά και εξαιρετικά πιο κρίσιμη στους οργανισμούς που παράγουν υψηλή τεχνολογία. Δεδομένων τόσο του σημαίνοντα ρόλου των καινοτόμων προϊόντων τεχνολογίας, όσο και της βαρύτητας των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους στη διαμόρφωση της δοκούμενης και προγραμματισθείσας έκβασης του επιχειρησιακού σχεδιασμού, το μάθημα επικεντρώνεται στα εξής συγκεκριμένα σημεία: (α) την ανάδειξη και κατανόηση εκείνων των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της υψηλής τεχνολογίας και των καινοτόμων προϊόντων τα οποία καθιστούν επιτακτική την ανάγκη της διαφορετικής επιστημονικής προσέγγισης του πλαισίου και της αντίστοιχης εργαλειοθήκης του μάρκετινγκ, (β) την ανάλυση των προσεγγίσεων οι οποίες οδηγούν τελικώς στην απόκτηση διατηρήσιμου ανταγωνιστικού στρατηγικού πλεονεκτήματος, (γ) τη σημασία και τον καταλυτικό ρόλο της συστημικής διατμηματικής προσέγγισης και ιδιαιτέρως των τμημάτων R & D και Marketing στις επιχειρήσεις οι οποίες παράγουν νέα τεχνολογικά προϊόντα, και (δ) τη σύνθεση των ανωτέρω έτσι ώστε να συγκροτούν ένα συμπαγές, ολοκληρωμένο και πολυδιάστατο πλαίσιο αντιμετώπισης των στρατηγικών και τακτικών ζητημάτων Μάρκετινγκ και τροποποιημένης προσέγγισης στα 4ρ, που ανακύπτουν στα πλαίσια της πελατοκεντρικής προσέγγισης και του στρατηγικού σχεδιασμού και προγραμματισμού προκειμένου να επιτυγχάνονται τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Οι στόχοι του μαθήματος έχουν ως ακολούθως: (α) την απόκτηση, κατανόηση, αφομοίωση, και εφαρμογή του θεωρητικού υπόβαθρου γνώσεων γύρω από το μάρκετινγκ καινοτόμων προϊόντων και υψηλής τεχνολογίας (β) την ανάπτυξη επαρκών δεξιοτήτων και ικανοτήτων που απαιτούνται για την ανάλυση, σχεδιασμό, υλοποίηση, και έλεγχο των στρατηγικών μάρκετινγκ της υψηλής τεχνολογίας και της καινοτομίας, (γ) την εκμάθηση και εξοικείωση με βασικά αναλυτικά εργαλεία τα οποία είναι απαραίτητα για τη διαμόρφωση και εφαρμογή των μεταβλητών μάρκετινγκ σε στρατηγικό και τακτικό επίπεδο, (δ) την έκθεση σε προβλήματα μάρκετινγκ υψηλής τεχνολογίας και μάρκετινγκ καινοτόμων προϊόντων και την παροχή πρακτικών λύσεων σε αυτά, (ε) την εξοικείωση με ρεαλιστικά θέματα μάρκετινγκ καινοτόμων προϊόντων τεχνολογίας και την υιοθέτηση μιας πρακτικής προσέγγισης στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση της στρατηγικής μάρκετινγκ, και (στ) ενημέρωση γύρω από τις τελευταίες εξελίξεις στον τομέα του μάρκετινγκ καινοτομίας/Υψηλής Τεχνολογίας. Συνολικά, στόχος του μαθήματος είναι η παροχή ενός επαρκούς πλαισίου καθοδήγησης που αφορούν στη λήψη αποφάσεων μάρκετινγκ στο περιβάλλον της υψηλής τεχνολογίας και καινοτομίας.